Kocaeli Evyaport Limanı’nda yürekleri  ağza getiren gemi kazasının ardından ABD’nin Baltimore Limanı'nda yaşanan  talihsiz kaza ‘neden bu kadar çok gemi kazası oluyor’ sorusunu akıllara  getirdi. Bursa Teknik Üniversitesi Denizcilik Fakültesi Dekanı Prof. Dr. Erinç  Dobrucalı, “Riskli bölgelerde kılavuz kaptan tercih edilmemesi, 30 yaşın  üzerinde bakımı yapılmamış gemilerin kullanımı, dikkatsiz ve tecrübesiz  mürettebat kazaların ana nedenleri arasında sayılabilir” dedi.
Amerika Birleşik Devletleri'nin  Baltimore kentindeki Francis Scott Key Köprüsü’nü yıkan gemi kazasının  ayrıntıları ortaya çıkmaya devam ederken, Bursa Teknik Üniversitesi (BTÜ)  Denizcilik Fakültesi Dekanı Prof. Dr. Erinç Dobrucalı, ardı ardında yaşanan  kazaları değerlendirdi.  Kısa bir süre  önce Bursa’nın Karacabey ilçesinin kuzeyinde gemi battığını ve Kocaeli Evyaport  Limanı’nda ciddi bir gemi kazasının da yaşandığını hatırlatan Prof. Dr.  Dobrucalı, kazaların nedeninin kalifiye ve yetişmiş insan faktörüne bağlı  olmasının yanında, yaşlı gemi filolarının durumunun da olabileceğini vurguladı.  Ancak ABD’de yaşanan kazanın büyük bir talihsizlik olabileceğini dile getiren  Erinç Dobrucalı, “Bu gemi, yaklaşık 3 futbol sahası büyüklüğünde ve içinde 22  mürettebatı var, sürati de kanal geçişi göz önüne alındığında yüksek değil.  Gemide güç sistemi tamamen çöktüğü için bu büyüklükteki bir gemide ani  reaksiyon vermek güçleşebilmektedir. Köprüye bu kadar yakınken yapılabilecek  acil durum senaryolarından biri de demir atıp gemiyi durdurmak, kaptan onu da  yapmış ancak köprüyle gemi arasında çok kısa bir mesafe olduğu için bu da çözüm  olmamış” dedi.
    
“Kılavuz kaptanların önemi”
Büyük tonajlı gemilerin dar sular,  boğaz geçişleri gibi riskli bölgelerden geçerken kılavuz kaptan ile geçmesi  gerektiğinin altını çizen Prof. Dr. Erinç Dobrucalı, “Bu tip riskli bölgelerden  geçerken iki önemli tecrübe birleşir; biri gemi kaptanı, gemisini tanır. Diğeri  kılavuz kaptan, riskli bölgeyi tanır. Ayrıca gemilerde karşılaşılabilecek acil  durumlardan dümen kitlenmesi gibi bir durumda dümen sistemini kontrol edebilmek  için yedekleri bulunur. Geminin güç beslemesi kesildiğinde dümeni yeke dairesinden hidrolik olarak ya da  hidrolik sistem de sıkıntılıysa manuel olarak çevirebilirsiniz. Bunları açık  denizde rahatlıkla uygulayabilirsiniz. Ancak boğaz, dar kanal geçişi gibi veya  limana avara/aborda olma gibi durumlarda, bu boyutlarda gemilerin kılavuzlar  vasıtasıyla yanaştırılıp dar kanallardan geçirilmesi gerekir. Kılavuz detayının  atlanması nedeniyle pek çok kaza meydana gelebiliyor” diye konuştu.
    
30 Yaşını Doldurmuş Bakımsız Gemilere Dikkat!
Bir geminin ömrünün yaklaşık 30 sene  olduğunu ifade eden Prof. Dr. Dobrucalı, “30 yaşını geçmiş gemilerin kazalara  sebebiyet verme riskleri oldukça yüksek olabiliyor. Ticari gemiler 2-3 senede  bir tersanelerde havuzlanarak bakıma alınıyor. Ancak 30 seneyi doldurmuş  gemilerin geniş kapsamlı modernizasyona alınması lazım. Aksi takdirde bu tür  gemiler de kazaya davetiye çıkarabilir” ifadelerini kullandı.
    
“Mürettebatın Kaliteli Eğitimi ve Dikkati Çok Önemli”
Kazaların yaşanmaması için yetişmiş  insan kaynağının çok önemli olduğunu anlatan Dobrucalı, “Gemilerin emniyetli  seyir yapabilmesinin yolu kaliteli ve tecrübeli mürettebattan geçiyor. Gemiler tonlarca  ağırlığında, altı serbestlik derecesinde hareket edebilen yüzen araçlardır.  Geminin emniyetli seyriyle ilgili birçok sistem var ve personelin bunları  tanıması, acil bir durumda uygulanacak senaryolara hakim olması gerekir.  Örneğin; İstanbul Boğazı’nda dümeni kilitlenip, sahildeki bir yalıya doğru yönelen  gemide hangi acil senaryoların uygulanması gerektiğiyle alakalı mürettebatın  ani refleks vermesi lazım. Ya da gemi makinelerinden olağan dışı bir ses  geldiği zaman bunu fark edebiliyor olması şart. Yani işin en önemli noktası,  dikkatli ve kaliteli yetişmiş insan kaynağı… Biz de BTÜ Denizcilik Fakültesi  bünyesinde tüm bu dikkat ve özeni taşıyabilecek mezunlar vererek hem geminin inşa  aşamasında hem de seyir anında olabilecek ihmalleri önleyebilmek adına  öğrencilerimizi en iyi şekilde yetiştirmeye ve denizcilik kültürünü onlara  aşılamaya çalışıyoruz” dedi.






                                    Bilimsel Araştırma Projeleri
                                
                                    Bursatto
                                
                                    Bütünleşik Yönetim Sistemi (BYS)
                                
                                    Ders Bilgi Paketi
                                
                                    e-Kampus
                                
                                    E-Kütüphane
                                
                                    e-Mevzuat
                                
                                    E-posta
                                
                                    Elektronik Belge Yönetim Sistemi (EBYS)
                                
                                    Erasmus+
                                
                                    İdari Otomasyon
                                
                                    International Students
                                
                                    İş Talep Sistemi
                                
                                    Kurumsal Zeka
                                
                                    Laboratuvar Altyapısı
                                
                                    Merkezi Araştırma Laboratuvarı
                                
                                    Otomasyon
                                
                                    Senato / Yönetim Kurulu Kararları
                                
                                    Sürekli Eğitim Merkezi (SEM)
                                
                                    TEKNOFEST
                                
                                    Teknopark
                                
                                    Test Analiz
                                
                                    Yemek Hizmetleri
                                






