Bursa
Teknik Üniversitesi (BTÜ), Bursa İl Milli Eğitim Müdürlüğü ve Eğitim ve Değişim
Derneği (E-DER) işbirliği ile düzenlenen “Türkiye'deki Ortaöğretim ve
Yükseköğretim Kurumlarında Yabancı Dil Olarak İngilizce Öğretimi Çalıştayı” BTÜ
Mimar Sinan Yerleşkesinde gerçekleştirildi. BTÜ Rektörü Prof. Dr. Arif
Karademir, gençlerin yabancı dil öğrenmelerinin Türkiye'nin geleceğine yapılan
önemli bir yatırım olduğunu belirtti. Bilim ve teknolojinin yaygınlaştırılması
ve diğer ülkelerle olan ticari ilişkilerin geliştirilmesi için ülkemizde sadece
İngilizce, Fransızca ve Almancanın değil, diğer dillerin de yabancı dil olarak öğretilmesine
önem verilmesinin gerektiğinin altını çizdi. Çalıştayın bu yöndeki faaliyetlere
de katkı sağlayacağını ifade etti.
Bursa Teknik
Üniversitesi (BTÜ) Yabancı Diller Yüksekokulu, Bursa İl Milli Eğitim Müdürlüğü
ve Eğitim ve Değişim Derneği’nin ortaklaşa düzenlediği “Türkiye'deki
Ortaöğretim ve Yükseköğretim Kurumlarında Yabancı Dil Olarak İngilizce Öğretimi
Çalıştayı” BTÜ Mimar Sinan Yerleşkesinde bulunan Turkuaz Salonda gerçekleştirildi.
Türkiye’deki
yabancı dil eğitimi ile ilgili mevcut
durumu değerlendirmek ve yaşanılan sorunlara çözüm önerileri sunmak üzere düzenlenen çalıştayın
açılış törenine, BTÜ Rektörü Prof. Dr. Arif Karademir, Bursa İl Milli Eğitim
Müdürü Serkan Gür, BTÜ Rektör Yardımcıları Prof. Dr. Beyhan Bayhan ve Prof. Dr.
Ayşe Bedeloğlu’nun yanı sıra BTÜ Yabancı Diller Yüksekokulu (YDYO) Müdürü Dr.
Öğr. Üyesi Mustafa Sarıoğlu, BTÜ Genel Sekreteri Dr. Öğr. Üyesi Murat Bayrak ve
E-DER Bursa İl Temsilcisi Ümit Sadık Kurşun katıldı. Türkiye’deki yabancı dil
eğitimi ile ilgili 7 farklı konunun ele alındığı çalıştayda, BTÜ Yabancı Diller
Yüksekokulunda çalışan öğretim elemanları ve Bursa’da Milli Eğitim Bakanlığına
bağlı çeşitli ortaöğretim kurumlarında çalışan çok sayıda İngilizce öğretmeni
görev aldı.
Çalıştayın
açılış konuşmasında, Bursa Teknik Üniversitesi (BTÜ) Yabancı Diller Yüksekokulu
(YDYO) Müdürü Dr. Öğr. Üyesi Mustafa Sarıoğlu yabancı dil olarak İngilizce öğretiminin
Türkiye ve dünyadaki mevcut durumunu değerlendirdi. Dr. Sarıoğlu, 2021 yılında “Education
First” tarafından yayımlanan İngilizce
yeterlilik indeksine göre Türkiye’nin
112 ülke arasında 70.
sırada, 35 Avrupa ülkesi arasında 34. sırada
olduğunu belirterek bu durumun çok iyi analiz edilmesi gerektiğini ifade etti.
Yabancı dil yeterlilik indeksinde üst sıralarda olan ülkelerin, ya kökenleri
bakımından İngilizce ile aynı dil ailesine sahip ülkeler olduğunu ya da günümüzde
resmi dilleri veya eğitim dilleri İngilizce olan ülkeler
olduğunu belirtti. Ortak dil ailesine sahip bu tür ülkelerde İngilizce
öğrenmenin ve öğretmenin bizim ülkemize kıyasla daha kolay olabildiğini dile
getiren Dr. Sarıoğlu, Türkçe kökeni bakımından farklı bir dil ailesine mensup
olduğu için bu ülkelerde faydalı olan bir İngilizce öğretim yönteminin
Türkiye’de farklı etki gösterebileceğinin altını çizdi. BTÜ YDYO Müdürü Dr.
Öğr. Üyesi Mustafa Sarıoğlu, “Yabancı dil yeterlilik indeksinde üst sıralarda
yer alan ülkelerin öğretim yöntem ve tekniklerini, sorgulamaksızın, kusursuzmuş
gibi kabul edip her yönüyle ithal etmekten vazgeçmeli; kendi milli ve kültürel değerlerimize önem veren, Türkçe dil özelliklerimiz ve milli eğitim sistemimizle uyumlu bir yabancı dil eğitim politikası geliştirmeliyiz.
Bu tür çalıştay ve organizasyonların sayısının artması, ülkemizde yabancı dil
eğitimi alanında bu tarz önemli hedeflerin gerçekleştirilmesine katkı
sağlayacaktır.” dedi.
Eğitim
ve Değişim Derneği (E-DER) Bursa İl Temsilcisi Ümit Sadık Kurşun, “Ülkelerin
ekonomi ve enerji alanında elde ettikleri güç, diğer dünya ülkelerinden birkaç
adım önde olmalarını sağlar. Böyle bir başarının anahtarı da yine eğitimden
geçmektedir. Dünyada önde olmak için ideal eğitim sistemine ulaşmak en önemli
hedef olmalıdır. Eğitimin güzelleşmesi ve insan davranışının iyileşmesi, bilim
ve teknolojinin gelişmesini beraberinde getirir. E-DER olarak, üye ve
gönüllülerimiz ile eğitimin güzelleşmesi üzerine çaba sarf etmekteyiz. Gerçekleştirdiğimiz
çalışmalara katkı veren BTÜ Rektörü Prof. Dr. Arif Karademir başta olmak üzere
tüm BTÜ çalışanlarına, ayrıca çalıştaya katılımlarınızdan dolayı sizlere
teşekkür ediyorum.” dedi.
Bursa İl Milli
Eğitim Müdürü Serkan Gür, yabancı dil eğitiminin ülkemizin gelişiminde ve
kalkınmasında önemli bir rol oynadığını belirtti. Bursa İl Milli Eğitim Müdürlüğü
olarak gerçekleştirilen bu çalıştayı çok önemsediklerini ifade eden Serkan Gür,
“Çalıştayın sonuç raporlarını, bu tarz çalışmalara önem veren Milli Eğitim
Bakanımız Sayın Mahmut Özer’e, Sayın Rektörüm ile birlikte bizzat arz edeceğiz.
Çalıştayın sonuçlarının değerlendirilmesi ve uygulamaya konulması, öğrencilerin
yabancı dil öğrenimi konusunda bir takım yenilikler getirecektir. Yabancı dili
iyi öğrenmiş olmaları, öğrencilerimizin yarının dünyasında yer edinmelerinin
anahtarı olacaktır. Uluslararası alanda son sözü söyleyebilecek duruma
gelebileceklerdir.” dedi.
BTÜ Rektörü
Prof. Dr. Arif Karademir, yaklaşık 18 milyon öğrenci ve 1.2 milyondan fazla
öğretmeni ile Türk eğitim ordusunun, Türkiye'nin potansiyel gücünü
oluşturduğunu ifade etti. Türkiye’de eğitim kalitesi ile ilgili çalışmaların
devam ettiğini belirten Prof. Dr. Karademir, her geçen yıl tüm kademelerde
eğitime erişim ve nitelikli eğitim alma imkânlarının arttığını belirtti. Yaşanılan
bilgi çağında genç girişimcilerin başarılarının daha yüksek olduğuna değinen Prof.
Dr. Karademir, bugün dünya ekonomisine yön veren pek çok uluslararası nitelikte
büyük firmanın kurucularının 20’li yaşlarda genç girişimciler olduklarını
kaydetti. Prof. Dr. Arif Karademir, gençlerin yabancı dili iyi öğrenmelerinin,
pek çok alandaki başarılarının anahtarı olacağına ve bu sayede uluslararası
alanda son sözü söyleyebileceklerine inandığını dile getirdi.
BTÜ olarak yabancı
dil öğretimindeki başarıları konusunda mütevazı olamayacaklarının altını çizen
Rektör Prof. Dr. Arif Karademir, sözlerine şöyle devam etti: "BTÜ Yabancı
Diller Yüksekokulu (YDYO) tarafından son derece kaliteli bir yabancı dil eğitimi
verilmektedir. BTÜ YDYO’nun kalitesi, uzun yıllardır uluslararası alanda
tanınırlığı yüksek, tarafsız ve bağımsız akreditasyon kuruluşları tarafından
tescillenmiş durumdadır. Bu alanda 12 uluslararası kalite standardının tümünü
karşılamak ve 7’sinde mükemmel düzeyde olmak tesadüf değildir. Türkiye’de
bunu başarabilen 5 üniversiteden bir tanesiyiz.”
BTÜ Rektörü
Prof. Dr. Arif Karademir, ana dilini iyi bilmenin yabancı dil öğrenmede önemli
rol oynadığını dile getirdi. Türkçe iyi bilinmeden, herhangi bir yabancı dilin
gerektiği kadar iyi öğrenilemeyeceğini belirterek eğitim ve öğretimin her kademesinde
verilen Türkçe eğitiminin kalitesinin de yükseltilmesi gerektiğini vurguladı.
Cumhurbaşkanlığı
İnsan Kaynakları Ofisi ve Yükseköğretim Kurulu’nun da yabancı dil eğitimine
önem verdiğini ifade eden Rektör Prof. Dr. Arif Karademir; BTÜ YDYO, Bursa İl
Milli Eğitim Müdürlüğü ve Eğitim ve Değişim Derneği’nin iş birliği ile
gerçekleştirilen “Türkiye'deki Ortaöğretim ve Yükseköğretim Kurumlarında Yabancı
Dil Olarak İngilizce Öğretimi Çalıştayı”na katkı veren herkese, görev alan öğretim
elemanlarına ve öğretmenlere teşekkür ederek konuşmasına son verdi.
Tüm gün boyunca
3 farklı oturumda gerçekleştirilen çalıştayda; İngilizce öğretimine ilişkin öğretmen görüşleri, öğretmenlerin mesleki gelişim ihtiyaçları,
sınıf içi öğretmen ve öğrenci rolleri, öğretim programları, kullanılan ders
materyalleri, iyi uygulama örnekleri ve tecrübe paylaşımı ve Covid-19 sürecinde
İngilizce öğretimi gibi pek çok yabancı dil öğretimine ilişkin konu ayrıntılı
bir şekilde ele alındı.