Osmangazi Köprüsü'nün Yapım Serüveni
Yazı Fontu

Gebze - İzmir Otoyolu İşletme Bakım A.Ş. Köprü Bakım Müdürü Fatih Zeybek “Osmangazi Köprüsü İnşaat Süreci” konulu seminerde “Bitirilen her yapı bilgi birikimimizi arttırıyor” dedi.

BTÜ Yıldırım Bayezid yerleşkesinde gerçekleştirilen programda, İzmit Körfezi üzerinde bulunan Osmangazi Köprüsünün yapım ve işletmesini üstlenen Gebze - İzmir Otoyolu İşletme Bakım A.Ş.’nin Bakım Müdürü Fatih Zeybek, Osmangazi Köprüsünün inşa sürecini anlattı. Mühendislik ve Doğa Bilimleri Fakültesi İnşaat Mühendisliği Bölümü öğretim görevlisi Dr. Sedef Kocakaplan tarafından organize edilen etkinlikte 1. Sınıf öğrencileri de dinleyici olarak yer aldı. BTÜ öğrencilerinin sektör temsilcileri ile buluşmalarını hedefleyen etkinlerden biri olan “Osmangazi Köprüsü İnşaat Süreci” isimli seminere öğretim üyeleri ile birlikte BTÜ Rektör Yardımcısı aynı zamanda Deprem Mühendisliği Uygulama ve Araştırma Merkezi (BTÜ-DEPAR)  Müdürü Prof. Dr. Beyhan Bayhan da katıldı.

Fatih Zeybek Köprünün tasarımı ve yapım hikâyesini paylaştığı seminerine tasarımın büyük önem taşıdığını ve Osmangazi Köprüsünün Avrupa normlarına göre tasarlandığını aktardı. Bu normlara ek olarak Türkiye’nin kara yolları standartlarının ilgili eklemelerinin tasarıma yansıtıldığını, böylece köprünün tasarımının, Avrupa normlarının da ötesine geçtiğini kaydetti. Köprünün aktif olan fay hatlarına yakınlığı nedeniyle deprem kriterlerine de uygun olarak tasarlandığını vurguladı.

Köprü inşaatının tasarım, yapım ve bakım şeklinde 3 aşamalı olarak değerlendirilmesi gerektiğinin altını çizen Zeybek, tasarım aşamasının yapılan işte başarının anahtarı olduğunu söyledi. Osmangazi Köprüsü yapım çalışmasının, tasarımdan inşasına kadar yabancı ortaklar ile yürütüldüğünü aktardı. Bu durumun, bilgi ve teknoloji transferi açısından fayda getirdiğini belirten Zeybek, “Yabancı firmalar ile ortak çalışmalar sonrasında, bitirilen her yapı bilgi birikimimizi arttırıyor. Bu sayede daha tecrübeli bir ekip haline geliyoruz” dedi  

İnşaat alanında teknolojinin önemli olduğunu söyleyen Zeybek, teknolojinin gelişmesinin malzeme kalitesini yükselttiğini kaydetti. Köprünün yapımında o ana kadar var olmayan bir teknoloji ile yapımının gerçekleştirildiğini ifade ederken, bu durumun köprünün pek çok özelliğine katkı yapmasının yanı sıra uzunluk veya ayak arası mesafesinin uzamasını da sağladığını aktardı. Zeybek, Osmangazi Köprüsünün kullanım ömrünün 100 yıl olarak planlandığını bu sürenin düzenli ve doğru bakım çalışmaları ile uzayabileceğinin de altını çizdi.

Köprünün yapım aşaması kadar, bakım aşamasının da önemli olduğunu ifade eden Zeybek, köprünün tasarım aşamasında bakım ile ilgili önlemlerin alınmasının gerekli olduğunu kaydetti. Özellikle güvenlik ve yangın koruma sistemlerinin kurulması gereken en önemli sistemler olduğunu kaydeden Zeybek, yapının sağlık durumunun ise yapısal sağlık sistemi içerisindeki sensörler ile gerçekleştirildiğini ifade etti.

Zeybek’in katılımcı öğrencilerin sorularını yanıtlamasının ardından BTÜ Rektör Yardımcısı Prof. Dr. Beyhan Bayhan bir konuşma yaptı. Etkinliği düzenleyen Öğr. Gör. Dr. Sedef Kocakaplan’a teşekkür eden Prof. Dr. Beyhan Bayhan “Türkiye’nin önemli sanayi tesislerinin bulunduğu, nüfusun yoğun olduğu ve ekonomik faaliyetlerin büyük kısmının gerçekleştiği Marmara Bölgesi’nin ulaşımına hız, konfor ve güvenlik kazandıran Osmangazi Köprüsü’nün yapımında emeği geçen herkese minnettarız. Böylesine bir başarı hikâyesini bizlerle paylaşmanızdan mutluluk duyduk” dedi.

Etkinliğin sonunda BTÜ Rektör Yardımcısı Prof. Dr. Beyhan Bayhan,  Gebze - İzmir Otoyolu İşletme Bakım A.Ş Köprü Bakım Müdürü Fatih Zeybek’e teşekkür belgesi taktim etti.

HABER Sedat ÖZÇALIK
FOTOĞRAF Alper KESKİN
11 Ocak 2022
Çok Okunan Haberler