Çiftlikbank Vakası’na Pazarlama Açısından Bakış
Yazı Fontu

Çiftlikbank Vakası’na Pazarlama Açısından Bakış

Bursa Teknik Üniversitesi’nde son dönemde gündemi oldukça meşgul eden Çiftlikbank konusu; pazarlama perspektifinden ele alındı.

Bursa Teknik Üniversitesi İnsan ve Toplum Bilimleri Fakültesi (İTBF) Uluslararası Ticaret ve Lojistik Bölümü başkanı Doç. Dr. Ali Çağlar Çakmak tarafından BTÜ Mimar Sinan Yerleşkesi A2 Blok Erguvan Salon’da verilen konferansa BTÜ Rektörü Prof. Dr. Arif Karademir, İnsan ve Toplum Bilimleri Fakültesi Dekanı Prof. Dr. Ahmet Zeki Ünal başta olmak üzere öğretim üyeleri ve öğrenciler katıldı.

Çiftlikbank’ın, pazarlama alanında başarılı olan bir yöntemi uygulayarak suiistimal yarattığını ve yüzbinlerce mağdur oluşturduğuna dikkat çeken Doç. Dr. Ali Çağlar Çakmak, “Pazarlama alanında çok başarılı ve önemli olduğunu düşündüğümüz bir pazarlama yöntemi maalesef sahtekârlık vakalarının da konusunu teşkil edebiliyor. Bu pazarlama yönteminin yan etkisi sistemi kötüye kullanma şeklinde ortaya çıkıyor. Çiftlikbank da bunun son örneği. Ancak ne ilk ne de son olacaktır bu tip vakalar.”

Bu tip piramit organizasyonlarının yapılarından bahseden Çakmak, şunları söyledi: “Piramit organizasyon, ürün ticaretinden doğan ve sürekliliği olan bir değer yaratmaz. Bunun için de çok sayıda insanın para kaybetmesine bağlı olarak az sayıda insanın para kazanmasına dayanır. Piramit organizasyonlar, tepelerde yer alan kişilere büyük paralar kazandırdıktan ve binlerce kişiye de önemli oranda para ve zaman kaybettirdikten sonra batar giderler.”

“Bu Organizasyonların Amacı Hızlıca Büyümektir”

Çakmak şöyle devam etti: “Bu tip organizasyonlar katılan insan sayısıyla doğru orantılı bir şekilde büyürler. Bunların amacı olabildiğince hızlı bir şekilde büyümektir. Bu organizasyonlara katılmak isteyenler yüklüce bir miktar katılım ücreti öderler. Bunun karşılığında çok sembolik bir şey alırlar. Ürün ticaretinden ürün ve sürekliliği olan bir durum olmadığından ortada sorun vardır. Kısa sürede para kazanma ve zengin olma girişimiyle üye girişi vardır. Yeni üyelerden gelen para hali hazırda üye olanlara dağıtılır ve bir kazanç olduğu hissiyatı da oluşturulur ve böylece büyüme hızlı gerçekleşir. Sistemden para kazanan kişiler etraflarına çok hızlı bir şekilde bunu yayıyorlar, bir virüs gibi. Buradan söylenen ‘biran önce sen de kazan, fırsatı kaçırma’ mantığıdır. Ve büyük bir çoğunluğa ulaşılınca da sistemin ortadan kalkması gerçekleşir.”

“Çiftlikbank’ta Referans Kaynakları Güven Ve İknayı Artırdı”

“Çiftlikbank, Ağustos 2016’da 15 Temmuz’dan hemen sonra beynimize reset attığımız ve zor zamanlar geçirdiğimiz bir dönemde ortaya çıktı” diyen Çakmak, “Bu tip organizasyonların referans kaynakları çok önemlidir Açılışlara kamu kurumlarından veya ünlü isimlerden önemli kişilerin katılması belki de halkın güvenini ve ikna düzeyini artırmıştır” ifadelerini kullandı.

“Zaaflarımız Var Herkes Uyanık Olmalı”

Bu gibi konularda akıllı olmak, analitik düşünmek ve uyanık olmak gerektiğine dikkati çeken Çakmak sözlerini şöyle noktaladı: “Bu sahtekâr girişimlere karşı aklımızı kullanmalı, hırslarımıza yenik düşmemeli ve uyanık olmalıyız. Makul ve mantıklı davranmalı, sorgulamalıyız. Yasal düzenlemeler de elbette önleyicilik ve caydırıcılık açısından önem teşkil ediyor ama bu gibi konularda tek başına yeterli olmayabiliyor. Burada insanların bireysel tavrı çok önemli. İnsanlarımızın zaafları var ve gözleri kolayca boyanabilir. Dikkat edilmeli.”

Konferans sonunda BTÜ Rektörü Prof. Dr. Arif Karademir, İnsan ve Toplum Bilimleri Fakültesi Dekanı Prof. Dr. Ahmet Zeki Ünal tarafından Doç. Dr. Ali Çağlar Çakmak’a teşekkür belgesi verildi.

ANAHTAR KELİMELER
HABER Alper KESKİN
FOTOĞRAF Alper KESKİN
09 Mayıs 2018
Çok Okunan Haberler